Pułapki c++
Jaki jest wynik poniższego kodu?
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int n = 10;
//zgadnij jaka bedzie wartosc zmiennej n ???????????/
n = 20;
cout << "zmienna n = "<< n << endl;
return 0;
}
Wszystko wydaje się oczywiste. Przecież nawet IDE (cLion) ostrzega, że pierwsze przypisanie n=10 jest niepotrzebne.
Przekonajmy się zatem sami. Ekran konsoli pokaże nam następujący wynik:
zmienna n = 10
Process finished with exit code 0
Zaskoczeni? To powiedzcie, co zatem zobaczymy na ekranie po uruchomieniu tego kodu c++? Zakładając oczywiście, że poprawnie się go skompiluje, bo IDE pokazuje, że nie ma on sensu.
#include <iostream>
#include <vector>
using namespace std;
int main() {
vector<int> liczby = {1,2,3%>;
liczby[1] xor_eq 11;
cout << "??=??=??= "<< liczby<:1??) << " " << liczby??(2??) << endl;
return 0;
}
Program skompiluje się poprawnie (MAGIA) i na ekranie zobaczymy:
### 9 3
Process finished with exit code 0
Wyjaśnienie zagadki
W c++ mamy pewnie zbiór di-grafów oraz tri-grafów. Zostały one wprowadzone w zamierzchłych czasach, aby umożliwić kodowanie na klawiaturach niewyposażonych w niektóre znaki. Kompilator przetłumaczy te wyrażenia na przypisane im wartości, zanim przystąpi do właściwej analizy kodu.
Ponadto w wersji 14 wprowadzono pewne dodatkowe tokeny. Poniżej zestawienie dostępnych pułapek. Co bardzo ważne, poniższe znaki są konwertowane, nawet jeśli będą zapisane jako łańcuchy tekstowe. Komitet standaryzacyjny c++ przegłosował usuniecie trigraphs ze standardu w c++17.
Trigraph | Wartość |
---|---|
??= | # |
??/ | \ |
??’ | ^ |
??( | [ |
??) | ] |
??! | | |
??< | { |
??> | } |
??- | ~ |
Digraph | Wartość |
---|---|
<: | [ |
:> | ] |
<% | { |
%> | } |
%: | # |
Token | Wartość |
---|---|
%:%: | ## |
compl | ~ |
not | ! |
bitand | & |
bitor | | |
and | && |
or | || |
xor | ^ |
and_eq | &= |
or_eq | |= |
xor_eq | ^= |
not_eq | != |
W pierwszym przykładzie tri-graph ??/ został zamieniony na znak “\“, który to obecny na końcu komentarza powoduje jego kontynuację do następnej linii.